Half-Life 2 – recenze

Paměť RAM 256 MB 512 MB
Grafická karta 32 MB s DirectX 7 nějaká lepší :-)
Místo na disku 4,5 GB 4,5 GB
Poznámka internet. připojení ---

Král všech 3D akcí je tu!

Úvod

Po několika problémech při vývoji, jako je například krádež zdrojových kódů (a jejich následné uveřejnění), je tu dlouho očekávaná vynikající akční hra Half-Life 2. Sehnat ji můžete jako normální krabicovou verzi (5 CD/1 DVD) nebo koupit a stáhnout přes internetový systém Steam. Instalace je vcelku standardní, ale vyžaduje připojení k již zmiňovanému Steamu. Díky němu si HL2 zaregistrujete a zároveň vám bude automaticky stahovat aktualizace a budete-li chtít, tak i všelijaké doplňky, módy nebo trailery. Teď už ale k samotné hře.

Příběh

Nejdříve krátce k příběhu, více se o něm dozvíte na webu Half-Life story. Jste jaderný fyzik Gordon Freeman. V prvním díle série Gordon neúmyslně vytváří ve výzkumném centru Black Mesa (kde byl zaměstnán) nestálý portál mezi Zemí a soustavou Xen, odkud se k nám přenesly tamější organismy, tehdy ještě pod nadvládou kruté rasy Combine. Na konci hry Gordon zabíjí vůdce Xeňanů a tajemný G-Man Gordonovi nabízí práci pro něj. Gordon přijímá.

V druhém díle G-Man probouzí Gordona ze stáze, ve které byl uložen. Za dobu, co Gordon „spal“ (stáze trvala asi 10 let), rasa Combine obsadila Zemi. Gordonovým hlavním úkolem je bojovat proti Combine a tím postupně zajistit povstání lidského rodu. Tím to ovšem nekončí, takže opět doporučuji Half-Life story.

O hře

Nemůžu začít jinak než grafikou. Ta je prostě úžasná. Textury jsou opravdu velice kvalitní, mimika obličeje neskutečně realistická (toho si všimnete hned na začátku, když k vám promlouvá G-Man). O to všechno se stará Source engine, neskutečně povedený výtvor samotných Valve. Podporuje všechny možnosti nových grafických karet s podporou DirectX 9c. Využít můžete anti-aliasing, anti-sotropní filtrování textur, odrazy vody a mnoho dalšího. Toto všechno ještě prohlubuje dodatečně vydaný level Lost Coast s podporou dynamického osvětlení HDR, který si můžete ke hře zdarma stáhnout přes Steam. Teď si asi řeknete, že to musí být extrémně náročné na hardware. Opak je pravdou. Engine je skvěle optimalizovaný, bez problémů jej rozběhnete i na zlaté střední třídě. Nicméně ani grafika není úplně bez chyb. Občas uvidíte prolínání textur nebo v misích se vznášedlem a buginou se řídítka otáčejí, aniž by byly vidět ruce, což velice ubírá na celkové reálnosti hry. Dalším lákadlem je fyzika. Můžete uchopit téměř libovolný předmět a hrát si s ním. Ze začátku sice jenom plechovku nebo cihlu, ovšem až získáte Gravity Gun (o ní dále), tak to bude teprve něco. Když jsme u té fyziky. Kvůli dosti lineární stavbě úrovní není prostředí zničitelné. Ve spojení s použitým fyzikálním enginem Havok by to bylo velmi zajímavé.

Zbraní je tu dost. K dispozici máte klasickou devítku, samopal, brokovnici, kuši, raketomet a další. Mezi těmi dalšími se vyjímá např. váček s feromony, který vám umožní ovládat Antliony – hmyzáky podobající se broukům z Hvězdné pěchoty (ovšem až po zabití jejich královny). A potom taky božská Gravity Gun, nejlepší zbraň ve hře. Sekundární střelbou si nějaký předmět přitáhnete a primární střelbou zase hodíte. Po přitáhnutí můžete předmět využít jako štít (nedoporučuji krabice, ty vám dlouho nevydrží :D). Ale nejzajímavější je vzít např. kotouč z cirkulárky, namířit jej na odporného zombíka a už se jenom dívat, jak vzduchem letí kusy těla. Pak si kotouč přitáhnete zpátky a jdete dál. V závěrečné části hry budete dokonce moci přitahovat i samotné vojáky Combine, cožje vskutku zábava :-)

Nepřátel je také hodně. Jmenujme zombíky, headcraby, antliony a vojáky Combine. Jejich modely jsou velice kvalitní, pohyby plynulé a realistické. Umělá inteligence se též povedla. Nepřátelé se kryjí a využívají prostředí (to se týká hlavně vojáků), i když nějaké ty události jsou naskriptované. Mimochodem – to o umělé inteligenci neplatí pro zombíky, kteří jsou opravdu natvrdlí. S nimi si užijete opravdu hodně zábavy, hlavně při procházce jedním malebným městečkem zvaném Ravenholm. Zvuky zní reálně, hudba je také perfektní a ještě víc umocní zážitek. Hratelnost obrovská, od hry se jen těžko odtrhnete. Znovuhratelnost je o něco nižší (kvůli linearitě a skriptům), ale pořád tu je, i když spíše jen na vylepšení herního stylu.

Závěr

Half-Life 2 je špičková hra, která vás nepustí od začátku až do konce. Disponuje vynikající grafikou a skvělým fyzikálním enginem, přesto je hardwarově poměrně nenáročná. Hratelnost vysoká, pochválit musím i povedené ozvučení a hudbu. Doporučuji opravdu každému.

Hodnocení:

9,5/10

Jan Neckář