Half-Life 2: Episode One – recenze

Místo na disku 2 GB 2 GB
Poznámka internet. připojení ---

Poněkud opožděná recenze na důstojné pokračování krále všech 3D akcí.

Úvod

Konečně mám tu čest psát recenzi na pokračování výborné série Half-life. Povedla se Episode One? Narovinu vám řeknu, že ano.

Příběh

Na konci HL2 jste byl G-Manem uložen do stáze. Ale co se stalo s Alyx? Na tu se G-Man vykašlal a nechal ji napospas výbuchu. Ovšem to se nelíbilo skupině fialových Vortigauntů, kteří Alyx zachránili a vás unesli ze spárů G-Mana. Jaký je úkol? Utéct ze City 17!

O hře

Tentokrát nezačnu grafikou, ale zůstanu u příběhu. Ten vás, koneckonců jako vždy, pohltí. Valve si velice zakládalo na výpravě a hlavně atmosféře. Citadela se pomalu hroutí, město taky, hnutí odporu z posledních sil bojuje proti roztroušeným jednotkám Combine… Lokace jsou velice nápadité a povedené. Budete zírat na destabilizované jádro Citadely, doslova bojovat o přežití v garážích zamořených zombie, procházet nemocnicí plnou, jak jinak než, zombie a v ulicích města zdrhat před armádou Antlionů. Zatím jsem nejmenoval žádné nové potvory. Zapomněl jsem na ně? Kdepak. Nepřátelé jsou stejní jako v původní hře, přibyl jen jeden jediný druh – Zombine. Co to je, si asi domyslíte. A výčtem zbraní vás taky nepotěším, protože žádné nepřibyly, naopak jedna zmizela – váček s feromony. Říkáte si: „Přinesla vůbec Episode One něco nového? Něco, kvůli čemu se vyplatí ji koupit?“ Ano. Je to Alyx. Tentokrát ji nebudete potkávat jen v několika naskriptovaných situacích. V Episode One bude celou dobu po vašem boku. Mnohokrát vám zachrání krk. Koordinace s ní je díky vysoké umělé inteligenci na skvělé úrovni. Moc se mi líbila třetí kapitola LowLife, kdy jste na ní téměř 100% závislí – vy máte baterku, ona zbraň. Pokud vám toto tvrzení nedává moc smysl, tak vězte, že všude kolem je úplná tma. A Alyx noční vidění nemá, takže jí na ty odporné zombíky musíte posvítit. A hned, co získáte brokovnici… To začne teprve ta pravá akce! Jinak si s vámi Alyx povídá (spíš vede monolog, viz níže) a vtipkuje. Kdo myslíte, že vymyslel název Zombine?

To byly klady. Teď přijdou dva zápory. První – Gordon stále neumí mluvit. Upřímně, už mě to pěkně štve. Dám vám příklad. Hned na začátku vás Alyx s Dogem vykopou zpod sutin. Alyx má neskonale velkou radost, vrhne se vám kolem krku. A Gordon? Jenom nezaujatě stojí a kouká (popř. chodí kolem, to záleží na vás). Nebo na začátku kapitoly Lowlife. Alyx je skoro na dně. Je unavená z neustálého boje a navíc měla otřesný zážitek s jedním Stalkerem. A Gordon? Musí jít dál. Žádné slovo útěchy, prostě nic. Samozřejmě to nevadí, skripty zajistí, že se Alyx vzpamatuje a bojuje dál. No řekněte – má TO univerzitní vzdělání a ani TO neumí mluvit?! No, překousněme TO a vrhněme se do největšího mínusu hry – do délky. Zkušení hráči Episode One za dvě hodiny zvládnou, ti méně zkušení nebo prostě ti, co si okolí a příběh (rozumějte dialogy) vychutnávají, ji dokončí do pěti hodin, což opravdu není mnoho.

Ještě se rychle zmíním o grafice. Ta je úžasná (co byste taky čekali od Source enginu). Je na ještě lepší úrovni než v původní hře, hlavně díky podpoře HDR (High Dynamic Range). Chcete-li o grafice vědět víc, mrkněte na recenzi původní hry.

Závěr

Závěr je jednoznačný. Episode One je opravdu výbornou, ale bohužel krátkou hrou (můžete použít označení datadisk, nicméně Episode one ke svému běhu původní hru nevyžaduje). Přináší vysoce kvalitní příběh a vytříbenou hratelnost. Navíc si můžete zapnout komentáře tvůrců, z nichž se dozvíte všechno možné o vývoji hry. Ty doporučuji zapnout až po prvním dohrání. No, prostě kupujte a těšte se na Episode Two :-)

Hodnocení:

9,2/10

Jan Neckář